Afgelopen jaar was er nogal veel te doen rond de BPM. De BPM moest omlaag of misschien moest hij wel helemaal verdwijnen! Het grote nieuws was dan ook dat de BPM richting 2020 ieder jaar wat af gaat bouwen. Wat er echter niet verteld werd is dat er eerst een verhoging aan zat te komen. Gelukkig kun je nog genoeg besparen door een auto te importeren uit het buitenland.

De BPM moet omlaag of verdwijnen
Lange tijd was er wat onduidelijkheid over wat er met de BPM moest gebeuren. Hij moest omlaag of misschien ging de BPM wel verdwijnen. Uiteindelijk was daar dan het verlossende woord in de Autobrief 2.0 op 19/06/2015. De BPM wordt richting 2020 langzaam afgebouwd met uiteindelijk zo’n 12%.

Goed nieuws zou je denken. Wat echter vrijwel iedereen over het hoofd ziet is dat er per 1 januari 2016 eerst een verhoging aan zit te komen. Door te schuiven met de tabellen van de co2 uitstoot en de bijbehorende prijzen gaat voor vrijwel alle auto’s de BPM omhoog. En zelfs wel meer dan de 12% die we uiteindelijk weer omlaag gaan.

BPM besparen door te importeren
Bij het importeren van een auto kun je gelukkig nog flink besparen op de BPM. Al na 3 maanden en 3000km ziet de Belastingdienst je auto als gebruikt en kun je flink afschrijven op de BPM die je moet betalen bij import.

2015 recordjaar, 2016 nog beter?
Nog nooit zijn er zoveel auto’s geïmporteerd als in 2015 en 2016 beloofd misschien nog wel beter te worden. Zelf een auto importeren is eenvoudig en heeft ongelofelijk veel voordelen.
Zo kan er bijvoorbeeld op jong gebruikte Duitse auto’s al snel honderden tot duizenden euro’s worden bespaard.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl